Krajowy plan na rzecz energii i klimatu
Krajowe plany na rzecz energii i klimatu opracowują wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej. Zawierają one opis działań i przyjęte cele na poziomie krajowym, stanowią one jednocześnie wkład w realizację unijnych celów w obszarach dotyczących efektywności energetycznej i zmian klimatu.
Zasady opracowywania planów na rzecz energii i klimatu uregulowane zostały Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu.
W preambule do rozporządzenie wskazano, że celem stabilnej unii energetycznej realizującej politykę w dziedzinie klimatu jest zapewnienie unijnym konsumentom – w tym gospodarstwom domowym i przedsiębiorstwom – bezpiecznych, zrównoważonych, konkurencyjnych i niedrogich dostaw energii oraz pobudzanie badań naukowych i innowacji przez przyciąganie inwestycji, co wymaga gruntownej transformacji europejskiego systemu energetycznego.
Taka transformacja ściśle wiąże się z potrzebą zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska, a także z potrzebą wspierania rozważnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, zwłaszcza przez wspieranie efektywności energetycznej i oszczędności energii oraz rozwój nowych i odnawialnych form energii.
Cel taki można osiągnąć tylko przez skoordynowane działania, obejmujące akty o charakterze ustawodawczym i nieustawodawczym przyjmowane na szczeblu unijnym, regionalnym, krajowym i lokalnym.
Unia energetyczna powinna obejmować pięć wymiarów:
- bezpieczeństwo energetyczne,
- wewnętrzny rynek energii,
- efektywność energetyczną,
- obniżenie emisyjności,
- badania naukowe, innowacje i konkurencyjność.
Unijne cele na rzecz energii i klimatu do 2030 r.
Rada Europejska zatwierdziła ramy polityki energetyczno-klimatycznej Unii do 2030 r., których podstawą są cztery najważniejsze cele na szczeblu Unii:
- redukcja emisji gazów cieplarnianych w całej gospodarce o co najmniej 40%,
- poprawy efektywności energetycznej o co najmniej 32,5%;
- udział energii ze źródeł odnawialnych w energii zużywanej w Unii co najmniej 32 %;
- udział elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych co najmniej 15 %.
Zatwierdzone cele są wiążące na poziomie Unii i ma być osiągnięty dzięki wkładowi poszczególnych państw członkowskich wspólnie dążących do osiągnięcia zbiorczego celu unijnego.
Te założenia i cele wynikają z unijnej polityki energetycznej i z potrzeby zachowania, ochrony i poprawy jakości środowiska, a także z konieczności wspierania rozważnego i racjonalnego wykorzystywania zasobów naturalnych, zgodnie z zapisami traktatów UE.
Żadnego z tych celów, nierozerwalnie ze sobą powiązanych, nie można uznać za drugorzędny w stosunku do pozostałych.
Krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu
Do dnia 31 grudnia 2019 r. każde państwo członkowskie powinno zgłosić Komisji Europejskiej zintegrowany krajowy plan w dziedzinie energii i klimatu. Ten pierwszy plan obejmuje okres od 2021 r. do 2030 r. Kolejne plany będą obejmować okres dziesięcioletni następujący bezpośrednio po zakończeniu okresu objętego poprzednim planem.
Zintegrowane krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu składają się z następujących głównych części:
- opis procedury tworzenia zintegrowanego krajowego planu w dziedzinie energii i klimatu, obejmujący streszczenie oraz opis konsultacji publicznych z zainteresowanymi stronami, udziału zainteresowanych stron oraz wyników konsultacji, a także opis współpracy regionalnej z innymi państwami członkowskimi w opracowywaniu planu;
- opis krajowych założeń, celów i wkładów dotyczących wymiarów unii energetycznej;
- opis planowanych polityk i środków w powiązaniu z odpowiednimi założeniami, celami i wkładami oraz ogólny przegląd inwestycji niezbędnych do osiągnięcia odpowiednich założeń, celów i wkładów;
- opis aktualnej sytuacji pięciu wymiarów unii energetycznej, w tym w odniesieniu do systemu energetycznego, emisji i pochłaniania gazów cieplarnianych oraz prognoz dotyczących założeń, wraz z istniejącymi politykami i środkami;
- opis regulacyjnych i pozaregulacyjnych barier i przeszkód w osiąganiu celów, założeń lub wkładów dotyczących energii ze źródeł odnawialnych i efektywności energetycznej;
- ocena wpływu planowanych polityk i środków na realizację założeń, w tym ich spójności z określonymi w Porozumieniu paryskim długoterminowymi założeniami dotyczącymi redukcji emisji gazów cieplarnianych i z długoterminowymi strategiami;
- ogólna ocena wpływu planowanych polityk i środków na konkurencyjność w powiązaniu z pięcioma wymiarami unii energetycznej;
- załącznik określający metody i środki polityczne danego państwa członkowskiego służące osiągnięciu oszczędności energii.
Każde państwo członkowskie podaje do wiadomości publicznej swoje zintegrowane krajowe plany w dziedzinie energii i klimatu przedłożone Komisji.
Strategie długoterminowe na rzecz energii i klimatu
Każde państwo członkowskie powinno opracować i przedłożyć Komisji Europejskiej do dnia 1 stycznia 2020 r., następnie do dnia 1 stycznia 2029 r., a następnie co 10 lat swoją strategię długoterminową obejmującą perspektywę co najmniej 30 lat. W razie potrzeby państwa członkowskie powinny aktualizować te strategie co pięć lat.
Zintegrowane system sprawozdań z postępów w dziedzinie energii i klimatu
Zatwierdzony został również system aktualizacji, weryfikacji i sprawozdań z realizacji planów w dziedzinie energii i klimatu obejmujący wszystkie pięć kluczowych wymiarów unii energetycznej. Zarówno na poziomie UE jak i państw członkowskich prowadzone są rejestry w celu dokładnego rozliczania wkładu ustalonego na poziomie krajowym oraz międzynarodowych transferów efektów działań na rzecz łagodzenia zmian klimatu.
Polski plan na rzecz energii i klimatu
Krajowy plan na rzecz energii i klimatu, stanowiący polski wkład w realizację unijnych celów, został opracowany w 2019 r. i przyjęty przez Komitet ds. Europejskich UE.
Dokument jest dostępny na stronach rządowych gov.pl.
Polski, krajowy plan na rzecz energii i klimatu wyznacza następujące cele klimatyczno-energetyczne na 2030 r.:
- 7% redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorach nieobjętych systemem ETS w porównaniu do poziomu w roku 2005,
- 21-23% udziału OZE w finalnym zużyciu energii brutto (cel 23% będzie możliwy do osiągnięcia w sytuacji przyznania Polsce dodatkowych środków unijnych, w tym przeznaczonych na sprawiedliwą transformację), uwzględniając:
- 14% udziału OZE w transporcie,
- roczny wzrost udziału OZE w ciepłownictwie i chłodnictwie o 1,1 pkt. proc. średniorocznie.
- wzrost efektywności energetycznej o 23% w porównaniu z prognozami PRIMES2007,
- redukcję do 56-60% udziału węgla w produkcji energii elektrycznej.
Cele w zakresie energii i klimatu do roku 2030 dla Polski i UE
|
Unia Europejska |
Polska |
zmniejszenie poziomu gazów cieplarnianych w całej gospodarce w porównaniu do roku 1990 o co najmniej: |
40% |
7% |
udział energii ze źródeł odnawialnych w końcowym zużyciu energii brutto |
32% |
21 -23 % |
poprawa efektywności energetycznej o co najmniej: |
32,5% |
23 %
|
udział elektroenergetycznych połączeń międzysystemowych |
15% |
|
zużycie energii w 2030 r. nie może być większe niż: |
|
|
energii pierwotnej |
1 273 Mtoe |
91,3 Mtoe |
energii końcowej |
956 Mtoe |
67 Mtoe |