Ewidencja gruntów i budynków
Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę planowania gospodarczego, planowania przestrzennego, wymiaru podatków i świadczeń, oznaczania nieruchomości w księgach wieczystych, statystyki publicznej, gospodarki nieruchomościami oraz ewidencji gospodarstw rolnych.
Nowelizacja ustawy prawo geodezyjne i kartograficzne z 2020 r. wprowadziła szereg zmian w tym również w zakresie ewidencji gruntów i budynków. Cyfryzacja administracji publicznej pozwala na wyeliminowanie powielanych baz danych. Z założenia dane gromadzić ma organ merytorycznie odpowiedzialny i udostępniać je innym organom jeżeli jest taka potrzeba.
Informacje zawarte w ewidencja gruntów i budynków
Ewidencja gruntów i budynków obejmuje informacje dotyczące:
- gruntów – ich położenia, granic, powierzchni, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas bonitacyjnych, oznaczenia ksiąg wieczystych lub zbiorów dokumentów, jeżeli zostały założone dla nieruchomości, w skład której wchodzą grunty;
- budynków – ich położenia, przeznaczenia, funkcji użytkowych i ogólnych danych technicznych;
- lokali – ich położenia, funkcji użytkowych oraz powierzchni użytkowej.
- właścicieli nieruchomości, a w przypadku:
- nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego – oprócz właścicieli inne podmioty, w których władaniu lub gospodarowaniu, w rozumieniu przepisów o gospodarowaniu nieruchomościami Skarbu Państwa, znajdują się te nieruchomości,
- gruntów, dla których ze względu na brak księgi wieczystej, zbioru dokumentów albo innych dokumentów nie można ustalić ich właścicieli – osoby lub inne podmioty, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania;
- miejsce pobytu stałego lub adres siedziby podmiotów, o których mowa powyżej.
Grunty rolne i leśne obejmuje się gleboznawczą klasyfikacją gruntów, przeprowadzaną w sposób jednolity dla całego kraju, na podstawie urzędowej tabeli klas gruntów.
Ewidencję gruntów i budynków, w części dotyczącej lasów, prowadzi się z uwzględnieniem przepisów o lasach.
Ewidencję gruntów i budynków oraz gleboznawczą klasyfikację gruntów prowadzą starostowie.
Zmiana danych objętych ewidencją gruntów i budynków oraz obowiązek informacyjny
Podmioty – właściciele, o których mowa w pkt. 4 powyżej, zgłaszają właściwemu staroście zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni, licząc od dnia powstania tych zmian.
Obowiązek ten nie dotyczy zmian danych objętych ewidencją gruntów i budynków, wynikających z aktów normatywnych, prawomocnych orzeczeń sądowych, decyzji administracyjnych, aktów notarialnych, materiałów zasobu, wpisów w innych rejestrach publicznych oraz dokumentacji architektoniczno-budowlanej przechowywanej przez organy administracji architektoniczno-budowlanej.
Sądy przekazują właściwemu staroście:
- odpisy prawomocnych orzeczeń sądu, a w przypadkach dotyczących europejskiego poświadczenia spadkowego – odpisy orzeczeń sądu, w sprawach o:
- własność nieruchomości lub jej części, w szczególności dotyczących:
- stwierdzenia nabycia prawa własności do nieruchomości przez zasiedzenie,
- nabycia praw do spadku,
- działu spadku,
- zniesienia współwłasności,
- podziału majątku wspólnego,
- potwierdzenia nabycia prawa własności w wyniku uwłaszczenia,
- wydanie nieruchomości lub jej części,
- rozgraniczenie nieruchomości;
- własność nieruchomości lub jej części, w szczególności dotyczących:
- zawiadomienia o nowych wpisach w działach I i II księgi wieczystej.
Notariusze przekazują właściwemu staroście:
- odpisy aktów notarialnych, które w swojej treści zawierają przeniesienie, zmianę, zrzeczenie się albo ustanowienie praw do nieruchomości, które podlegają ujawnieniu w ewidencji gruntów i budynków, bądź obejmują czynności przenoszące własność nieruchomości lub prawo użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej;
- odpisy aktów poświadczenia dziedziczenia oraz odpisy europejskich poświadczeń spadkowych.
Organy administracji publicznej przekazują właściwemu staroście:
- odpisy ostatecznych decyzji administracyjnych, wraz z załącznikami oraz innymi dokumentami stanowiącymi integralną ich część, w sprawie o:
- nabyciu, zmianie lub utracie prawa własności do nieruchomości, a w odniesieniu do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego także o nabyciu, zmianie lub utracie prawa użytkowania wieczystego, trwałego zarządu lub innej formy władania tą nieruchomością,
- podziale nieruchomości,
- scaleniu i podziale nieruchomości,
- scaleniu gruntów,
- wymianie gruntów,
- rozgraniczeniu nieruchomości,
- zatwierdzeniu gleboznawczej klasyfikacji gruntu,
- ustaleniu linii brzegu,
- pozwoleniu na użytkowanie budynku, drogi lub linii kolejowej,
- rozbiórce budynku,
- zmianie sposobu użytkowania gruntu,
- odpisy: zgłoszeń dotyczących zmiany sposobu użytkowania budynku lub jego części, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, do których właściwy organ nie wniósł sprzeciwu;
- zawiadomienia o zmianach danych, zawartych w zbiorze danych osobowych Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) w rozumieniu przepisów o ewidencji ludności i dowodach osobistych, dotyczących osób fizycznych ujawnianych w ewidencji gruntów i budynków jako właściciele lub władający nieruchomościami.
Dokumenty, o których mowa powyżej przekazuje się w terminie 14 dni od dnia, w którym te dokumenty wywołują skutki prawne.
Starosta niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania dokumentów, wpisuje dane z nich wynikające do ewidencji gruntów i budynków oraz do rejestru cen i wartości nieruchomości w zakresie wynikającym z tej ewidencji lub rejestru.
Operat ewidencyjny – informacja o gruntach i budynkach
Informacje o gruntach i budynkach zawiera operat ewidencyjny, który składa się z:
- bazy danych - ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości) - prowadzone za pomocą systemu teleinformatycznego zapewniającego w szczególności:
- odpowiednio zabezpieczone przechowywanie danych i ich aktualizację,
- udostępnianie oraz wspólne korzystanie z danych na zasadach określonych w przepisach o infrastrukturze informacji przestrzennej,
- wizualizację danych w formie rejestrów, kartotek i wykazów oraz mapy ewidencyjnej, a także udostępnianie zainteresowanym wypisów z tych rejestrów, kartotek i wykazów oraz wyrysów z mapy ewidencyjnej;
- zbioru dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych.
Informacje zawarte w operacie ewidencyjnym są jawne.
Informacje zawarte w ewidencji gruntów i budynków podlegają aktualizacji:
- z urzędu, jeżeli zmiany tych informacji wynikają z:
- przepisów prawa,
- dokumentów,
- materiałów zasobu,
- wykrycia błędnych informacji;
- na wniosek właścicieli lub władających gruntami na zasadach samoistnego posiadania.
Kto prowadzi ewidencję gruntów i budynków?
Starosta udostępnia informacje zawarte w operacie ewidencyjnym w formie:
- wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów tego operatu;
- wyrysów z mapy ewidencyjnej;
- kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych operatu ewidencyjnego;
- plików komputerowych sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych;
- usług, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.
Starosta udostępnia dane ewidencji gruntów i budynków zawierające dane podmiotów oraz wydaje wypisy z operatu ewidencyjnego, zawierające takie dane, na żądanie:
- właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
- organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących organami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
- operatorów:
- sieci, w rozumieniu ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych,
- systemu przesyłowego, systemu dystrybucyjnego oraz systemu połączonego, w rozumieniu ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne;
- innych podmiotów niż wymienione w pkt 1–3, które mają interes prawny w tym zakresie.
Modernizacja ewidencji gruntów i budynków
Starosta może zarządzić przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków na obszarze poszczególnych obrębów ewidencyjnych.
Starosta podaje do publicznej wiadomości informację o rozpoczęciu prac geodezyjnych oraz informuje o trybie postępowania związanego z modernizacją ewidencji gruntów i budynków.
Informacje, o których mowa powyżej, podlegają wywieszeniu na okres 14 dni na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa powiatowego.
Projekt operatu opisowo-kartograficznego podlega, na okres 15 dni roboczych, wyłożeniu do wglądu osób fizycznych, osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, w siedzibie starostwa powiatowego.
Starosta informuje o terminie i miejscu wyłożenia, o którym mowa powyżej, poprzez wywieszenie tej informacji na tablicy ogłoszeń w siedzibie starostwa powiatowego i właściwego urzędu gminy, na co najmniej 14 dni przed dniem wyłożenia, oraz ogłoszenia jej w prasie o zasięgu krajowym.
Każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane ujawnione w projekcie operatu opisowo-kartograficznego, może w okresie wyłożenia projektu do wglądu zgłaszać uwagi do tych danych.
Upoważniony pracownik starostwa powiatowego, posiadający uprawnienia, przy udziale przedstawiciela wykonawcy prac geodezyjnych związanych z modernizacją ewidencji gruntów i budynków, w terminie 15 dni roboczych od upływu terminu wyłożenia do wglądu projektu operatu opisowo-kartograficznego, rozstrzyga o przyjęciu lub odrzuceniu uwag zgłoszonych do tego projektu, po czym informuje zgłaszającego uwagi o sposobie rozpatrzenia uwag oraz sporządza wzmiankę o treści zgłoszonych uwag i sposobie ich rozpatrzenia w protokole.
Po upływie terminu dane objęte modernizacją, zawarte w projekcie operatu opisowo-kartograficznego stają się danymi ewidencji gruntów i budynków i podlegają ujawnieniu w bazie danych ewidencji gruntów i budynków. Informację o tym starosta ogłasza w dzienniku urzędowym województwa oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej starostwa.
Każdy, czyjego interesu prawnego dotyczą dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym, może w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa informacji zgłaszać zarzuty do tych danych.
O uwzględnieniu lub odrzuceniu zarzutów starosta rozstrzyga w drodze decyzji.
Do czasu ostatecznego zakończenia postępowania w stosunku do gruntów, budynków lub lokali, których dotyczą zarzuty, dane ujawnione w operacie opisowo-kartograficznym nie są wiążące.
Zarzuty zgłoszone po terminie traktuje się jak wnioski o zmianę danych objętych ewidencją gruntów i budynków.
ustawa prawo geodezyjne i kartograficzne – art. 20 -24a
AKTUALIZACJA; lipiec 2023